donderdag 29 mei 2014

Spaghetti met gemarineerde gamba's

Als ik alleen moet eten en ik wil iets snels maken, maak ik spaghetti met gamba's. Mijn vriend houd niet van gamba's dus maak ik ze alleen als ik alleen eet, wat ze ook wel bijzonder maakt. Het liefst koop ik ongepelde rauwe gamba's, zo groot mogelijk. Ze hadden ze bij mij in de supermarkt om de hoek maar tot groot verdriet zijn ze uit het assortiment gehaald. Ik maak ze altijd met schaal want ik vind het leuk om met m'n handen te eten maar als je dat vervelend vind, of je wordt knettergek van het pellen kan je ook voor gepelde gamba's kopen.
Dit terecht is zo ontzettend simpel en het barst van de smaak!

Ingredienten (voor 2 personen):

500 gr gamba's
half pak spaghetti (meer of minder als je een grote of kleine eter bent)
2 tenen knoflook, geperst
olijfolie
chilipoeder
zout en peper
ciroensap
handje gehakte peterselie
rucola
goede olijfolie


Bereiding:

Zet de spaghetti op. De spaghetti moet al gaar zijn (al dente) voordat je klaar bent met de gamba's.
Roer de geperste knoflook, zout en peper door de gamba's. Doe 4 el olijfolie in een pan en zet op laag vuur. Strooi twee mespunten chilipeper in de pan en laat op het allerlaagste vuur even staan. Zo ontwikkelen de smaken en krijgt de chilipoeder meer smaak. Zet het vuur nu op de hoogste stand en bak de gamba's knapperig tot ze roze zijn. Bak ze niet te lang want dan worden ze taai! Probeer de juiste tijd te vinden tussen dat ze net roze zijn en dat de knoflook knapperig is maar niet aangebrand. Blus af met een kleine scheut citroensap, voeg de peterselie toe en schud even om en proef of er nog meer zout bij moet. Je kan ze voor je smaak net iets tè zout maken omdat je ze door de spaghetti heen doet. Roer nu de afgegoten spaghetti door de gamba's. Op deze manier gaan alle smaken in de pan door de spaghetti en neet de pasta nog smaak op doordat deze al dente is. Zet nu het vuur uit en voeg de rucola toe. Maak af met goede olijfolie om alles wat smeuïger te maken.

Bon Appetit!
blogger templatesblogger widgets

Geen opmerkingen:

Een reactie posten