maandag 23 juni 2014

Passata di Pomodoro


Ik word altijd rustig van koken. Daarom maak ik wel eens dingen waarvan anderen me voor gek verklaren omdat het 2 seconden kost om het in de supermarkt te kopen, en ik er 3 uur voor in de keuken sta. Ik hou van dit soort bezigheidstherapie. Lekker fröbelen in de keuken en daarnaast houd je er ook nog eens iets geweldig lekkers aan over! Want mensen kunnen zeggen wat ze willen, zelfgemaakte passata is veel lekkerder dan gekochte!
Passata is een basis tomatensaus. Je kan er van alles mee doen! Bolognese saus, soep, lasagne, maar het lekkerst vind ik zelf op de meest simpele manier met wat pasta en Saltimbocca bijvoorbeeld. 
Er is maar 1 ding echt essentieel voor passata en dat zijn ontzettend rijpe tomaten. Ik ga altijd naar de turkse supermarkt, daar hebben ze vaak tomaten in de aanbieding voor 40 cent per kilo. Neem dan de zachtste, het beste is als je je vinger erin drukt en hij blijft in het vel staan. Als ze hard zijn smaken ze een stuk minder lekker.

Ingrediënten: 

3 kilo rijpe tomaten (of meer)
Verse kruiden zoals basilicum, thijm, rozemarijn
Knoflook
Olijfolie
Zout & peper

Voor de rest:

(Roer)zeef
Ovenschaal
Pollepel

Bereiding:

Snijd de tomaten in parten en leg ze in een ovenschaal met de schil naar beneden. Zorg dat er niet meer dan één laag tomaten in de ovenschaal ligt. Sprenkel de kruiden erover, naar smaak, zout & peper. Leg een paar doormidden gesneden tenen knoflook ertussen. Sprenkel als laatste een beetje olijfolie erover. Zet nu ongeveer 30 á 40 minuten in de oven op 200˚C.


Doe de tomaten over in een zeef en druk alle vocht eruit boven een schaal. Zorg dat je zoveel mogelijk alles door de zeef probeert te roeren zodat je ook zoveel mogelijk smaak meekrijgt. Herhaal het proces totdat alle tomaten op zijn.




blogger templatesblogger widgets

Geen opmerkingen:

Een reactie posten